Det kan vara svårt att veta hur man väljer rätt hemtjänst, oavsett om det handlar om att hitta hjälp till sig själv eller en närstående. För att hitta den bästa lösningen är det viktigt att noggrant kartlägga behov, önskemål och krav. Det handlar inte bara om att säkerställa trygghet och omsorg, utan också om att hitta en leverantör som kan erbjuda rätt kompetens, kontinuitet och flexibilitet för att möta behov. Genom att undersöka alternativ och ställa rätt frågor kan du göra ett informerat val som ger både trygghet och kvalitet.
7 tips på hur du väljer rätt hemtjänst
1. Tänk igenom vad du efterfrågar.
Vad vill du att den leverantör som du väljer ska kunna erbjuda? Seniorval.se till exempel erbjuder en checklista för att välja hemtjänst. Förhoppningsvis kan den ge ytterligare inspiration att formulera vad du efterfrågar.
2. Ta reda på vilka hemtjänstleverantörer som på pappret matchar dina önskemål. Det finns främst 4 metoder du kan använda dig av för att ta reda på detta;
- Du kan söka i Seniorvals söktjänst där du med hjälp av olika sökkriterier och fritextsökning på nyckelord kan leta efter hemtjänstleverantörer som erbjuder det du söker i alla kommuner i Sverige.
- Du kan fördjupa dig på enskilda organisationers hemsidor eller be dem skicka broschyrer.
- Varje kommun ska också ha beskrivningar av de leverantörer du kan välja mellan. Ofta finns information både på kommunens hemsida och i tryckt material.
- Är det någon information som du inte hittar, fråga biståndshandläggaren på kommunen.
3. Ta hjälp av andra
Kanske känner du att det är svårt att ta till sig all information och utvärdera alternativen. Om du har turen att ha en närstående som du vill och kan ta hjälp av så tveka inte att göra det. Annars kan du testa att fråga leverantörer om de kan dela referenser som har erfarenhet av leverantörerna som du kan få prata med.
4. Ta kontakt och våga ställa frågor till de verksamheter du är intresserad av.
Biståndshandläggaren har beslutat vad du ska få hjälp med, men det är tillsammans med den leverantör du väljer som du utformar hur hjälpen utförs. Därför är det viktigt att ta kontakt och ställa frågor om hur deras tjänster utförs i praktiken innan du väljer. Finns det många utförare i din kommun. välj då ut 3-4 utförare som du kontaktar och ställer mer ingående frågor till.
5. Träffa leverantören innan du väljer
Be att få träffa din tilltänkta kontaktman och någon av de personer som kommer att hjälpa dig i vardagen för att känna att du skulle vara bekväm med att samarbeta med dem. Om du inte känner dig bekväm med de du träffar men fortfarande är intresserad av företaget, hör om det finns möjlighet att få hjälp av annan personal.
6. Välj en verksamhet och testa.
Kom ihåg att du alltid kan byta.
7. Erbjuder de trygghetslarm?
Många hemtjänstleverantörer erbjuder trygghetslarm men oftast fungerar de endast i hemmet, vilket kan göra att det känns otryggt att röra sig utomhus. Då kan det vara bra att fundera över om du behöver komplettera det med ett trygghetslarm från Seniorklockan, ett trygghetslarm som har funktioner såsom GPS-spårning, geostaket (att du får notiser när du eller din anhöriga rör er utanför ett förutbestämt område), fallsensor och en SOS-knapp så du snabbt kan nå anhöriga vid en nödsituation.
Hoppas du har kommit en bit på vägen hur du ska tänka när det gäller att välja rätt hemtjänst till dig eller din anhöriga. Med Seniorklockans trygghetslarm behöver du inte oroa dig för dig själv eller din anhöriga mellan hemtjänstens besök tack vare dess funktioner.